De eerste week... - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Linda Roggen - WaarBenJij.nu De eerste week... - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Linda Roggen - WaarBenJij.nu

De eerste week...

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

03 Maart 2005 | Nieuw Zeeland, Hamilton

is al weer voorbij! Het gaat echt zo snel. Voel me al redelijk thuis hier en het lijkt ook of ik hier al veel langer ben. Kamertje is redelijk ingericht met wat foto's aan de muur, fles ranja op het aanrecht en mijn oranje knuffel op het hoekje van het bed (het is gewoon echt waar Diaan, kan er niets aan doen!), 's ochtends een lekker ontbijtje met elke ochtend een Nieuw-Zeelandse kiwi (nee meiden, de vrucht, niet de persoon en ik denk dat Reinder jaloers zou zijn, of niet mam? ;)), beetje relaxen en 's avonds eten met mijn huisgenootjes...

Super leuk al jullie berichtjes! Het is zo leuk om even iets van thuis te horen. En in het Nederlands! Ik heb echt gewoon nog geen enkele Nederlander ontmoet hier op de campus (er zijn hier 15.000 studenten, er moet toch minstens 1 andere Nederlander te vinden zijn?!?!) en heb dus al een week geen Nederlands kunnen praten. Nou ja, niet helemaal waar, twee keer aan de telefoon. Maar toen had ik soms al moeite met enkele woorden in het Nederlands te vinden, laat staan over tien maanden! Haha! In het begin van de week werd ik 's ochtends wakker en lag ergens over na te denken en realiseerde me dat ik dat in het Engels deed. Al na een paar dagen, so weird. In Venetie duurde dat wel iets langer....

Maar goed, al mijn huisgenootjes zijn inmiddels ingecheckt. We zijn in totaal met zijn zessen: Annie (Amerikaans), Claire (Canadees), Vivian en Ivy (Chinees, maar denk dat ze deze 'internationale' namen voor ons gebruiken misschien...) en Mai (Japans). Heerlijk internationaal dus en is erg gezellig. Ik heb het erg getroffen denk ik. De meeste huisgenootjes zijn slechts voor een semester, dus dat is wel jammer. Maar we hebben al een aantal keren samen gegeten. Vanavond had Vivian chinees voor ons gekookt en Claire een lekker salade gemaakt (wel met mijn ingredienten, maar dat mag de pret niet drukken, nietwaar ;)?). We hebben die keren slechts met zijn vieren gegeten. Mai is in Wellington volgens mij de hele week en Annie is erg into haar Amerikaanse vrienden (beetje vreemd als je in een ander land studeert... je zou zeggen dat je dan ook wat andere culturen zou willen leren kennen... verder is ze heel erg aardig, hoor!)

Wat school betreft ben ik bijna helemaal ready. Morgen mijn boeken ophalen voor mijn eerste paper en volgende week wat dingen regelen en bespreken met mijn supervisor van mijn directed study denk ik. Ik heb haar nog niet ontmoet, maar heb gesproken met een andere docent en die heeft haar gebeld. Ze was onwijs enthousiast en heeft allerlei grote plannen voor en met me. Ik wilde graag iets doen met evenementen en fondsenwerving en zij gaat wrs regelen dat ik ook daadwerkelijk bij bedrijven binnen mag kijken. En ze had het over de City Council en een presentatie die ik misschien zou moeten of mogen doen tijdens een groot congres... Ben benieuwd!

Verder heb ik naast mijn eerste paper (iets met onderzoek, het was verplicht...) nog een paper gekozen dat Youth en Sport heet (hopelijk kan ik het misschien op een of andere manier linken met de Kinderlympics) en een paper in de Managementschool (ik zit in de School of Education), namelijk Intercultural Communicating. Zijn groepen van ongeveer 15 ((inter)nationale) studenten die in de vorm van seminars zaken over interculturele communicatie bespreken. Leek me wel leuk en useful met het oog op misschien mijn internationale ambities ;)... En gewoon om wat meer te weten te komen over andere culturen.

Het uiteindelijk verkrijgen van mijn studentenkaart vereiste een 6 uur durende zwerftocht over campus. Ik zal jullie niet vermoeien met alle details, maar dat ging ongeveer zo: met ongeveer 5 andere studenten (de rest is hier allemaal met een exchange programme en zaten dus in een andere zaal) in een grote collegezaal wachten op de uitleg over hoe je uiteindelijk die felbegeerde studentenkaart kunt bemachtigen. Zonder die kaart ben je hier een nobody, dus ik ging op pad. Eerst zorgen dat je verzekering goedgekeurd wordt (dat betekent heel lang in een rij wachten op je beurt), toen in de verkeerde rij gaan wachten op iets wat ik nog helemaal niet kon krijgen, op naar mijn school (waar is dat f*cking gebouw en waar is in vredesbaan de ingang?!?) waar ik met mijn docenten heb gepraat over de papers die ik misschien wilde nemen. Dat ging aardig snel en ze waren erg aardig en relaxed (!), maar ik wilde dus misschien ook dat andere paper doen, waarvoor ik naar de management school moest (waar is dat f*cking gebouw en waar is in vredesnaam de ingang?!?). Ook dat ging aardig smooth - ook al duurde het vrij lang voordat ik de juiste kamer had gevonden en ik al 5 keer een andere richting in was gestuurd - en kon ik eindelijk mijn approval krijgen. Dacht dat het zo gefixt zou zijn. In mijn eigen school was dat ook zo, maar in de Management School moest ik echt heel lang wachten in een collegezaal. Eindelijk was ik aan de beurt, bleken ze niet zeker te zijn of ik op deze faculteit wel toegelaten zou kunnen worden. Dat ik op de School of Education was aangenomen, betekende nog niet dat ik ook automatisch binnen de Management School een paper zou kunnen kiezen. Dus werd ik weer terug gestuurd naar S-Block (ja, don't ask!) om mijn dossier op te halen. Ik had prioriteit gekregen, zodat ik niet weer zou hoeven wachten als ik terug zou komen, maar als je hier niets zegt, dan krijg je die dus niet. Nadat twee studenten mij voor waren gegaan, heb ik mijn mond maar even opengetrokken en was ik direct daarna aan de beurt. Werkt overal, is toch wel fijn! Haha! Eindelijk al mijn approvals, terug naar S-Block, waar ik nog meer collegegeld moest gaan betalen (gaat echt nergens over, maar de boeken zijn included, dus eindelijk iets wat ik NIET hoef te betalen. Je moet echt overal voor betalen, zelfs voor het gebruik van internet op de universiteit!), maar dan toch uiteindelijk mijn felbegeerde kaart heb gekregen! YES!

Jullie denken nu vast: ze zei dat ze ons niet zou gaan vervelen met details. Believe me: dat heb ik niet gedaan. Heb nog een heleboel weggelaten, zodat jullie niet verveeld zouden raken (mijn zwerftocht heeft maar liefst 6 uur geduurd, dus geloof me...), maar ik ben tenminste geen nobody meer!

De Orientation Week is nu gaande en ik dacht dat er onwijs veel activiteiten georganiseerd zouden zijn. Kwam ik even bedrogen uit! Alleen maar boring seminars (maar door naar alle verplichte te gaan, heb ik nu wel een gratis reisje naar het strand verdiend :) lucky me!) en colleges over dat je niet te veel mag drinken, geen drugs mag gebruiken, dat je lief tegen elkaar moet zijn en elkaars cultuur moet respecteren, maar vooral over safe sex. Believe it or not, maar ik heb echt gewoon twee preken en een anderhalf uur durend college over safe sex gehad. Inclusief scenario's wat je wel en niet zou moeten doen in verband met het drinken van alcohol... Het is echt zo weird. Ben je blij dat je eindelijk op je 22e thuis geen preek meer krijgt van je vader voordat je vertrekt, is er hier wel een of andere 50-jarige uitgezakte Nieuw-Zeelander (Geert, je zou onwijs veel maatjes hebben hier ;)) die de Cosmopolitan leest en ons daar zelfs uit voor gaat lezen (?!?!?) die je over alles en nog wat gaat preken. (Ja pap, ik weet wat je nu denkt... Je hebt je informanten overal! Haha!). Maar goed, het schijnt onder de Aziatische studenten nogal een probleem te zijn, omdat ze thuis over dit soort dingen niet praten en veel Aziatische studentes zwanger raken tijdens hun studie hier. Maar het gaf dus niets als ik misschien in de tweede klas van het Praedinius iets heb gemist tijdens biologie, want ik heb het nu iig tien keer zo uitgebreid gehad! ;)

Oh ja, super leuk nieuws: hopelijk heb ik volgende week een auto (auto's zijn erg goedkoop hier)! Zou echt zo cool zijn! De supermarkt is bijvoorbeeld redelijk ver weg, de bus naar het strand gaat slechts twee keer op een dag, op onwijs onhandige tijden, de bus naar de universiteit gaat niet meer na 19.00 uur en met een auto kun je hier zoveel makkelijker tripjes maken. Ik vroeg de uitgezakte 50-jarige manager of hij iets wist over de veiling, maar hij zei dat je daar beter niet naartoe zou kunnen gaan: slechte auto's en je weet nooit wat je koopt. Via een van de RA (Residantial Assistant) ga ik hoogstwrs een auto kopen. Zijn broer wil de zijne verkopen. Is echt een super coole auto en als de checkup dit weekend goed is, heb ik volgende week een auto :)!!! Mijn eerste echte eigen auto! Hihi!

Er is zo veel te vertellen, maar denk dat ik keuzes moet maken zo op de website. Anders wordt het wel een heeeeeeeel erg lang verhaal. Ben ook erg moe van alle nieuwe indrukken, nieuwe dingen en nieuwe mensen. Daarover volgende keer meer. Voor nu moet ik me weer extra goed vast gaan houden, zodat ik niet van de aardbol val zo bungelend downunder (Ja fam, ik ben er toch echt. Jullie moeten misschien een verrekijker aanschaffen? Ik heb er in ieder geval eentje waar ik jullie wel mee kan zien...).

Ik ga weer stoppen. Ga eindelijk eens vroeg naar bed, want feestjes hebben ze hier wel voldoende (leuke bar waar alle studenten naartoe gaan (Hillcrest Tavern) is echt vijf minuutjes lopen vanaf mijn kamer)...

OK, take care!
Liefs

  • 03 Maart 2005 - 10:38

    Nathalie:

    Wat leuk zeg om te lezen!! wel beetje shit van die 6 uur ronddwalen op die campus. Klinkt wel verder erg gezellig daar!!
    Veel plezier en s6 met je papers!

    Groetjes,

    Nathalie

  • 03 Maart 2005 - 11:07

    Jody:

    ja die aziaten ook altijd he lopen overal mee achter haha. zo te zien heb je het druk zat, maar hou het wel relaxed he! ik ben blij voor je dat je nu iemand bent, zijn we allemaal een stuk rustiger. pas goed op met die 50 jarige mannentjes, oh nee ik zal niet gaan preken ha ha en tot het volgende verhaal liefs en een dikke kus jody

  • 03 Maart 2005 - 11:18

    Ingrid:

    Hoi linda.
    Fijn dat het daar zo goed bevalt, en kleine tegenvaller heb je overal. Hoort erbij zullen we maar zeggen. Heel veel plezier daar.
    Liefs
    Ingrid

  • 03 Maart 2005 - 12:08

    Pap En Mam:

    Blij dat je geen nobody meer bent hoor Lin en nog blijer dat je nu heel goed weet wat safe sex inhoud en hoe duur abortussen daar zijn; voorkomen is beter dan genezen zeggen wij altijd maar(grapje). Die auto ben je vast niet nodig met de kroeg vlak naast de deur, maar is wel handig voor je uitstapjes. Wij zien je al helemaal rijden in zo'n grote bak, maar wel links hé?
    Jou kennende,kunnen wij ons wel voorstellen dat je direct geholpen werd toen je je mond open deed(haha), trok je je gezicht ook even in de plooi? Groetjes en veel liefs

  • 03 Maart 2005 - 13:10

    WENDY:

    HE LIN, BEN BLIJ DAT JE ALLES HEBT KUNNEN VINDEN ONDANKS JE ZOEKTOCHT VAN 6 UUR VONDT IK HET LEUK OM IN HET KORT JE VERHAAL FF TE LEZEN. LEKKER WARM BIJ JOUW HIER 30 CM SNEEUW.
    HOOR HET WEL WEER XXXWENDY

  • 03 Maart 2005 - 14:15

    Robine:

    Hé Lin!

    Wat een leuke verhalen allemaal! Ik ben zoooo jaloers... enne die kiwi's zijn dat echt vitaminebommetjes? Have fun in ieder geval maar volgens mij gaat dat helemaal goedkomen. Ik denk aan je!

    liefs Robine

  • 03 Maart 2005 - 19:18

    Reinder:

    Hoi Linda, gaat helemaal lukken daar volgens mij. Inderdaad ben ik jaloers op de kiwi ;-) Heel veel plezier en studeerse. (URL gekregen van je mams)

  • 03 Maart 2005 - 19:22

    Leo:

    URL gekregen van Reinder. Ik ook jaloers hoor....ik lust ook wel kiwi's.
    Have fun en succes overthere.

  • 03 Maart 2005 - 20:16

    Sjoerd:

    ik heb mijn wereldbol een beetje gedraaid maar je komt niet echt naar boven elke avond als ik ga slapen zwaaien mama en ik tegen je

  • 04 Maart 2005 - 13:34

    Jannie:

    Hoi Linda,
    Ik ben blij dat je heelhuids aangekomen bent en je alles voor elkaar hebt gekregen.Leuk voor je dat je nu een eigen auto hebt.Ik kijk uit naar het volgende verhaal uit downunder.
    tot lezens,
    Jannie

  • 04 Maart 2005 - 18:08

    Martin:

    Damn Linda, you speak wel erg snel english not? When you thouscomt you moet an course dutch followen yes? haha, hou ons op de hoogte Linda! en blijf genieten. Die 10 maanden zijn zo weer om. Voorzichtig met de auto aan de linkerkant hoor! Boem is ho en plons is water, ner als in NL. Groetjes

  • 04 Maart 2005 - 18:16

    Tim Hoogeweegen:

    Hey lin...
    Ik lees (heelveel)dat je het zwaar naar je zin heb!!
    Dat is goed!!!
    Ik vind het wel leuk om je zo te vlgen en je belevenissen mee te maken!!
    Ik wens je veel succes daar!!

    doei doei Tim

  • 05 Maart 2005 - 19:21

    Suzan:

    he lieve nicht, eerst ff zeggen dat ik erg blij voor je ben dat je het na je zin hebt. maar nu even mijn nieuw ik ben geslaagd had op kassa een 9, op marketing een 8, en op presentatie een 6. op mijn mondeling een 6 en op andere vakken engels 2x een 4 en 1x een 6 maar dat teld voor 20procent mee dus rekenmaar uit ben ruim geslaagd. mede dank zij jou hulp hardstikke bedankt en mail je snel liefs kus je nichtje

  • 06 Maart 2005 - 10:26

    Nathalie:

    Hoi linda,
    Hoe is het met je?
    Hier gaat alles goed, ik vind het erg leuk om te lezen hoe het met je gaat daar aan het andere eind van de wereld. Veel plezier nog!!!
    groetjes nathalie

  • 06 Maart 2005 - 14:03

    Tanja:

    Nou lin...je gaf mij wel eens commentaar op mijn zeer uitgebreide lange verhalen, maar je kan er ook wat van! Wel leuk om te lezen al die ervaringen...tsja ik ben inmiddels weer ingeburgerd in het nederlandse en voor mij gaat morgen het normale (werkende) leven weer beginnen! Succes met je lessen ennuh niet te veel feesten he?! Dikke knuffel

  • 06 Maart 2005 - 17:12

    Diaan:

    Nou nou verkenningsmissie geslaagd zou ik zo zeggen ennuh je stappenteller sloeg vast op hol! Blij dat alles goed gaat, benieuwd naar de vervolgen! Goedemorgen voor dalijk! Liefs Diaan

  • 06 Maart 2005 - 19:01

    Geert:

    Hoi Linda
    Wat jullie daar boven de nul hebben vroor het hier, een graadje of 18.
    Lekker fris dus.
    En nog last van storm/orkaan gehad????
    Ik las in de krant dat het noodweer bij de Cook-Eil. was.
    Succes met de aankoop van de/een auto.
    Groetjes aan die een of andere (het zijn er meer geloof ik?)50-jarige uitgezakte Nieuw-Zeelander(s).

    BMW
    Geert

  • 06 Maart 2005 - 20:49

    Cobi:

    Hallo Linda.

    Ik heb net als Leo en Reinder de URL via je moeder gekregen en vind het heel leuk en interessant om op deze manier je belevenissen te volgen. Ik wens je heel veel plezier daar downunder en hou je taai!

    Groetjes, Cobi.

  • 07 Maart 2005 - 08:55

    Manon:

    he lin,
    leuk om te lezen hoe het je vergaat! Echt om jaloers van te worden (al mag je die 6 uur dwalen houden!) Fijn dat je je draai hebt gevonden!
    Succes met je papers en geniet vooral.
    Ps wel ff een foto van die auto maken en mailen! wil wel weten in wat voor BAK jij straks rondscheurt! hihi
    -x- non

  • 08 Maart 2005 - 08:00

    Joyce Seegers:

    Hoi Linda,
    Erg leuk om zo je belevenissen 'down under' te kunnen volgen.
    Vandaag hebben we de eerste twee selectiegesprekken voor de nieuwe ronde VSBbeurzen. Volgende week volgen er nog 8!!!
    Veel plezier en veel succes,
    groeten
    Joyce

  • 08 Maart 2005 - 11:47

    Silvia:

    hey sis, how are you? dacht begin maar in het engels kun je het in elk geval een beetje bijhouden?! hahaha... ben blij dat je het zo naar je zin hebt, al is het idd jammer dat de anderen zo kort blijven. Aan de andere kant ook wel lekker, want als je ze zat bent, blijven ze in elk geval niet lang meer. Je blijft dus vast niet hangen in NZ, want zoals ik lees zijn het daar alleen maar uitgezakte NZ, landers van 50+ met een dikke buik!!! of is dat niet zo.. Hoe zien die kiwi's er eigenlijk uit? Hier gaat alles goed. school gaat goed, Replay gaat goed en heb het nog steeds naar me zin. Kijk uit naar je volgende verhaal, maar als je zegt dat je een tocht van 6 uur door school heb gemaakt om je studentenkaart te bemachtigen, is dat ook wel voldoende hoor! ;) nou pas goed op jezelf en ik hoop dat je inmiddels ook al in je eigen gebakje rondrijdt?!! ik hoor het wel! liefs en een dik kusje van je kleine zusje

  • 08 Maart 2005 - 17:06

    Rennie Strating:

    hoi linda, leuke site, erg interressant om te lezen hoe het leven daar toegaat, wens je veel plezier en succws bij alles wat je daar gaat doen, groetjes rennie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Hamilton

Linda
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 31728

Voorgaande reizen:

10 Juli 2008 - 31 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: